Časy sa menia. Ešte na začiatku minulého roka sa Netflix zdal byť neobmedzeným vládcom streamingového trhu. Dnes, skoro v polovici roku 2022, sa situácia však výrazne mení. Na rozdiel od Netflixu sa jeho konkurentom darí pridávať milióny nových predplatiteľov každý štvrťrok, líder naopak zaznamenal prvýkrát za posledných desať rokov úbytok platiacich užívateľov. Môže byť ale ešte horšie, ako ukazuje krach projektu internetovej televízie CNN+.
Potom, čo Netflix zverejnil dáta o počte užívateľov, panovali obavy, že zomiera celý streamingový trh. Nálade nepomohol ani krach CNN+, teda online mutácia známej spravodajskej stanice, ktorá skončila len pár dní po svojom spustení.
Následne oznámené výsledky dvojky trhu Disney+ ale naznačujú, že problémy sa týkajú len samotného Netflixu. „Netflix ako líder trhu zostáva so svojím poklesom zatiaľ sám. Zatiaľ čo ešte pred pár týždňami sa riešilo, či to nebude problém celého trhu, teraz sa zdá, že to postihlo iba jeho,“ hovorí Tomáš Vyskočil z filmového serveru Filmtoro.
Ponúka sa tak otázka, či čoskoro nedôjde ku konsolidácii na trhu so streamovacími platformami. „Na konsolidácii je ešte skoro, k tomu dôjde, až sa začnú platformy spájať či rušiť. Prešlo to ale z takej nadšeneckej a optimistickej fázy, kedy sa iba rástlo, do fázy, kedy sa bude urputne bojovať o každého nového zákazníka,“ myslí si Vyskočil.
Disney+ sa vo štvrťroku podarilo pridať takmer osem miliónov predplatiteľov a udržuje tak trvalý rast. Podobne sa darí aj HBO Max, ku ktorému sa za posledný štvrťrok pridali tri milióny predplatiteľov. „Počet užívateľov služby Disney+ bol pre trhy príjemným prekvapením, keď počet nových užívateľov bol asi o 50 percent vyšší, než očakával trh,“ hovorí Anna Píchová, analytička spoločnosti Cyrrus.
„HBO Max má zatiaľ menšie tempo rastu a musí okrem iného riešiť aj zmeny vo vedení či väčšie technické problémy ako Disney+. Na rozdiel od neho však má expanziu na veľké trhy západnej Európy ešte pred sebou. Obaja teraz budú v Európe a Južnej Amerike súperiť proti sebe o druhú priečku za Netflixom,“ zhŕňa Vyskočil.
Globálni investori obrat v politike ČNB nedovolia. Alebo ho prísne potrestajú
Disney+ za posledný rok zvýšilo počet predplatiteľov o 33 percent, služba pritom bola spustená až na konci roka 2019. Ak by si udržala tempo rastu ako v poslednom roku, pravdepodobne by to znamenalo, že sa do dvoch rokov významne priblíži práve Netflixu, ktorý má 221 miliónov predplatiteľov.
„Disney+ sa darí zatiaľ napĺňať vytýčené ciele pomerne dobre. Uvidíme, ako to spoločnosti pôjde ďalej, chcú prekonať hranicu 222 miliónov užívateľov do konca fiškálneho roku 2024. To je v aktuálnom svetle pomerne ambiciózny cieľ, ale súčasný vývoj počtu predplatiteľov naznačuje, že by mal byť dosiahnuteľný,“ hovorí Píchová.