Príliš rozbehnuté e-shopy. Doba násobného rastu je u konca, sklady sú preplnené a prepúšťa sa

Toto je nové vydanie Technoverse Newsletteru, v ktorom sa každý týždeň venujeme aktuálnym technologickým trendom zo Slovenska i zo sveta. Chcete, aby vám každý utorok chodil do e-mailovej schránky? Tu sa môžete prihlásiť na odber.

V dôsledku pandémie tržby slovenských e-shopov rástli závratným tempom. Vojna na Ukrajine a zhoršujúca sa ekonomická situácia však všetko mení. Sklady sa plnia, predajov pritom ubúda, niektoré e-commerce projekty musia pristupovať k prepúšťaniu a prehodnoteniu plánov.
Ako prvé vyplávali na povrch problémy slovenského obchodu so spodnou bielizňou Dedoles, ktorého vedenie minulý mesiac prepustilo zhruba 200 ľudí. Teraz sa ukazuje, že problémy mali alebo ešte stále majú aj ďalšie e-shopy. „Keby sme mali obrat, ktorý sme plánovali, čo bolo okolo 130 miliónov eur, boli by sme v zisku. To sa ale nestalo, skončili sme približne na nule a zostali nám veľké skladové zásoby. Tým pádom sme sa dostali do nepríjemnej hotovostnej situácie, pretože sme nevytvorili zisk,“ vysvetľoval vtedy v rozhovore pre denník E15 šéf a majiteľ firmy Jaroslav Chrapko.

Náznaky, že sa zlaté časy chýlia ku koncu, sa objavili už v poslednom štvrťroku minulého roka, keď začali predaje klesať. Mnohí však dúfali, že ide len o chvíľkový problém. Možno by to tak bolo, keby sa svet mohol sústrediť na postcovidovú obnovu. To sa však nestalo, 24. februára predstavu o divokej obrode rozboril Vladimir Putin, keď vyslal tanky na Ukrajinu.
„Pôvodný plán tržieb sme znížili o dvadsať percent,“ líči v komentári na serveri CzechCrunch zakladateľ spoločnosti Footshop Peter Hajduček. Jeho firma, ktorá sa zameriava na predaj tenisiek, kvôli padajúcim tržbám od začiatku roka prepustila 80 ľudí a vykonala aj ďalšie škrty. „Kombinácia nadmerných zásob a zlých výsledkov mohla ohroziť financovanie zo strany bánk, čo by situáciu ešte viac skomplikovalo. Tiež bankám sme museli ukázať, že k situácii pristupujeme zodpovedne a máme jasný plán, ako postupovať ďalej,“ opisuje.

Vzhľadom na plánovanie odberu tovaru, ktorý sa objednáva šesť až deväť mesiacov dopredu, je zložité odhadnúť, aký nákupný apetít budú spotrebitelia v tom čase mať. E-shopom tak na skladoch ležia tony tovaru, po ktorom by sa pravdepodobne ešte v októbri len zaprášilo.
„Trh je prezásobený – všetci mali väčšie očakávania od predaja. Zásoby nemôžete nakúpiť zo dňa na deň ani sa ich zo dňa na deň nezbavíte. Je tam niekoľko štvrťrokov, kedy musíte plánovať dopredu, a holt sme si všetci nakúpili na väčší objem predaja, než sa dnes realizuje, a preto sú sklady preplnené,“ popísal pre server Zoznam správy Pavel Voparil, šéf spoločnosti Bonami, ktorá predáva nábytok.

Delivery person preparing bar codes for packages, checking to do list

Je tak otázkou, či covidové nakopnutie e-commerce sektoru nevyjde navnivoč, teda či sa pod vplyvom zhoršujúcej sa ekonomickej situácie predaj po internete nevráti na predpandemické čísla. Druhým variantom je určitá konsolidácia a zmena logistiky. V Česku existujú desiatky tisíc malých e-shopov, pre veľkých hráčov so silnými partnermi v chrbte by tak prípadné menšie internetové obchody v problémoch mohli predstavovať lákavú korisť, vďaka ktorej by mohli dominantné firmy posilniť svoju pozíciu na trhu.

Exit mobile version