Čo je to metaverse? Facebook budúcnosti aj nástupca Microsoft Teams

Metaverse podľa predstáv šéfa Facebooku Marka Zuckerberga.
Na platforme The Sandbox tvorí svoj virtuálny svet aj raper Snoop Dogg. Decentraland je v súčasnej dobe druhý najobľúbenejší virtuálny svet. V Decentralande sa už predali reality za desiatky miliónov dolárov. Virtuálny svet českej spoločnosti Somnium Space chce konkurovať tomu skutočnému. Ponúka sociálny život a poznávanie nových ľudí.Chce ľuďom umožniť uniknúť z šedivej reality do virtuálna, kde je všetko jednoduchšie.Môžete si kupovať pozemky, budovať stavby a tie následne speňažiť pomocou blockchainovej technológie.Facebook chce v najbližších rokoch investovať do budovania metaverse miliardy korún.Metaverse podľa predstáv šéfa Facebooku Marka
Metaverse podľa predstáv šéfa Facebooku Marka Zuckerberga.
Na platforme The Sandbox tvorí svoj virtuálny svet aj raper Snoop Dogg.
Decentraland je v súčasnej dobe druhý najobľúbenejší virtuálny svet.
V Decentralande sa už predali reality za desiatky miliónov dolárov.
Virtuálny svet českej spoločnosti Somnium Space chce konkurovať tomu skutočnému.

Otvorený virtuálny svet, pre ktorý sa vžilo označenie metaverzum, v posledných mesiacoch rapídne rastie a začína sa doň masívne investovať. V popredí záujmu sú napríklad platformy Decentraland alebo Sandbox. V nich umiestnené virtuálne nehnuteľnosti a pozemky sa predávajú za státisíce až milióny korún. Do závodu o ovládnutie budúcej podoby internetu sa ale zapájajú aj ďalšie svetové korporácie ako Facebook, Microsoft alebo, Nvidia alebo menšie projekty ako české Somnium Space.

Čo je to metaverse?
K metaverzu pritiahla pozornosť najmä sociálna sieť Facebook, ktorá sa minulý rok premenovala na Meta a vyhlásila, že v ďalších rokoch sa bude plne sústrediť na vytvorenie funkčného modelu virtuálneho sveta. Od tohto momentu sa do metaversa pridávajú ďalšie spoločnosti ako Microsoft alebo Nvidia. Znovu sa objavujú aj staršie projekty, ktoré sa platformám pre virtuálnu a rozšírenú realitu venujú už niekoľko rokov.
Svet virtuálnej a rozšírenej reality rastie oveľa pomalšie, než sa pred rokmi očakávalo. Pred štyrmi rokmi niektorí odborníci očakávali, že tento trh bude v roku 2020 generovať tržby cez 150 miliárd dolárov ročne, napísal server Futurism.com. Realita je však taká, že v minulom roku príjmy ťažko presiahli 30 miliárd dolárov, vyplýva z údajov platformy Statista.com. To sa však môže čoskoro zmeniť, najmä vďaka Facebooku, po oznámení ktorého sa na koncept metaverza uprela pozornosť médií, celebrít a verejnosti.

Česko verzus Zuckerberg. V tuzemských metaversoch sa točia stovky miliónov
Facebook alias Meta
Keď sa povie metaverse, pravdepodobne si väčšina ľudí vybaví niekdajší Facebook, dnes už patriaci pod skupinu Meta. Mark Zuckerberg sa snaží, aby mala spoločnosť Meta zásadný vplyv na to, ako bude virtuálny svet vyzerať. Preto plánuje v ďalších desiatich rokoch do vývoja metaverse investovať okolo desať miliárd dolárov a najať desaťtisíc zamestnancov, ktorí tento cieľ naplnia. Avšak v súčasnej dobe sú plány Mety na štartovacej pozícii.
Meta stavia metaverse na sociálnej platforme Horizon Worlds. Toto virtuálne prostredie bolo otvorené pre širokú verejnosť až v decembri minulého roka, do tej doby bolo testované iba v beta verzii. Pre vstup na platformu Horizon Worlds sú potrebné virtuálne okuliare Quest od spoločnosti Oculus, ktorú taktiež vlastní skupina Meta.
Horizon je dostupný zatiaľ iba v Spojených štátoch av Kanade, ale už tri mesiace po spustení sa do základnej formy metaversu prihlásilo cez 300 tisíc užívateľov. Tí si môžu vo virtuálnom svete vytvoriť beznohého avatara a preskúmavať tamojšie prostredie. To obnáša interakciu s ostatnými užívateľmi alebo skrátka budovanie nového sveta.

Sad female checking phone content in the night at home

Microsoft
Ako prvý na hodenú rukavicu Facebooku zareagoval Microsoft, ktorý už na virtuálnom svete pracoval. Narozdiel od zuckerbergovej spoločnosti, ktorý chce s metaversom preniknúť do všetkých sfér ľudských životov, sa Microsoft zatiaľ sústredí na úzky segment – ​​využitie virtuálnej reality v pracovnom prostredí. Tento krok je odpoveďou na online porady, ktorých početnosť sa s globálnou pandémiou rapídne zvýšila. Riešenie od Mic

Další články autora